The Cloud Doctrine.
Maclise er kanskje mest kjent den første trommeslageren i The Velvet Underground, og fordi han visstnok sluttet da de skulle spille konsert og få penger for det, det mente han var sell-out. Han ville senere gjerne bli med igjen da gruppen ble beryktet, men ble avist av Reed. Han har etter hvert fått større anerkjennelse, som medlem av La Monte Young's Theater of Eternal Music/The Dream Syndicate (sjekk ut Inside the Dream Syndicate, Volume I: Day of Niagara fra 1965) , sammen med John Cale, Tony Conrad, Marian Zazeela og Terry Riley, men også for s sine soloprosjekter og som pådriver i minimalisme/drone miljøet i New York på 60- og 70-tallet. Han bidro også til Fluxus avisen VTre, redigert av George Brecht.
På denne utgivelsen finner man støy, spoken word, drone jammer, perkusjondrevet materiale, improvisasjoner sammen med Tony Conrad, John Cale, og Maclise kone Hetty. Den største åpenbaringen, i hvert fall for meg, er den elektroniske musikken som er tatt opp på midten av 60-tallet. Den 28-minutter "Electronic Mix for 'Expanded Cinema'" rangerer der oppe med det banebrytende elektroniske verker av Stockhausen og Xenakis. Musikken hans kan også minne om Varese mesterverk "Poem Electronique". Lyden på mye av det han spilte inn lider ofte av dårlig kvalitet siden lydbånden sto å støvet ned i mange år før noen tok affære med dem, men den primitive kvaliteten får frem den rå spontaniteten og til denne musikken. Maclise spilte inn en enorm mengde musikk mellom midten av 60-tallet og slutten av 70-tallet-består av alt fra tribal/trance/spoken word/poesi, Brion Gysin-lignende tape cut-ups og minimalistiske droner og elektronikk.
Han var dessuten en student av Aleister Crowley og han jobbet på et skript for en filmversjon av Crowleys Diary of a Drug Fiend før han døde i 79, og han hadde planer om å begynne å blande tibetansk mystisisme med sin musikk for å skape lyd gjennom ulike drone-teknikker.
Kommentarer